Ohjelmistotalona käymme joka päivä taistelua ”helpointa” ratkaisua vastaan. Se helpoin on yleensä Excel-taulukko tai dokumentti, johon aletaan kerätä dataa. Esimerkiksi bugeja, avoimia asioita, tehtäviä yms. Isoin ongelma helpoimmassa vaihtoehdossa on se, että johdettavuus heikkenee. Menetetään kokonaiskuva projektista, yhteistyö kaikkien osapuolten kanssa on vaikeaa, sekä tärkeää tietoa projektitoiminnan kehittämisestä jää keräämättä.
Onko tämä sinulle tuttu tilanne?
- Jokaisen projektin aktiviteetit sijaitsevat eri hakemistoissa/kansioissa.
- Yksittäisen projektin aktiviteetit sijaitsevat useassa paikassa, jotka sinun täytyy vain tietää.
- Sähköposteissa on kasa hommia
- Käytäväkeskusteluista loput.
Tästä aiheutuvia ongelmia
- Jos olet osallisena 5 projektissa, on hommasi pilkottuna n. 20 eri sijaintiin.
- Miten teet päätöksen, mitä teet seuraavaksi?
- Miten sinun työtäsi voidaan johtaa?
Mitäs pitäisit tästä?
- Sinulla on yksi työlista, jossa kaikkien projektien kaikki aktiviteetit. Määräajat ja prioriteetit selkeästi näkyvissä.
- Merkitsevää sähköpostia tulee 70% vähemmän.
- Käytäväkeskusteluista sinulle tarjotaan tehtäviä, mutta voit pyytää kirjaamaan ne työlistallesi.
Nykyaikana vaihtaminen moodista toiseen ei ole enää edes rahasta kiinni. Vain siitä, että pysähdyttäisiin hetkeksi ja hyödynnetään digitalisaation tarjoamat työkalut.
Tule Onnistunut Projekti 2016 seminaariin kuuntelemaan kertomuksia onnistumisista.
onnistunut-projekti.fi