Eräs tuttu yrittäjä soitteli ja kertoi olevansa ohjelmistoa vailla. Tarvitsisi sellaisen edullisen tiketöintivärkin, jolla voisi hoitaa kommunikointia asiakkaiden kanssa. Tärkeintä olisi, että se on edullinen. Oli jotain katsellut, mutta kuulosti kalliilta.
Kerroin, että kyllä tuollainen ”värkki” löytyy. Jos ei meiltä, niin joltain muulta toimittajalta. Mutta ensin pitäisi määritellä tarkemmin, mitä oikeasti olette ostamassa. Kaveri vastasi, että sen pitää olla vain helppokäyttöinen ja halpa. Eikä käyttöönotto saa olla niin vaikeaa kuin toisen kaverin firmalla. Eivät ole kuulemma vuoteen saaneet omaa ohjelmaansa käyttöön.
Kerroin yrittäjälle, että halvin tapa ostaa kallis sovellus, on juuri tämä, miten hän on hankintaa tekemässä. Uskoa, että jos jättää toiminnallisen määrittely tekemättä, niin toimittaja toteuttaa halvemmalla, juuri heille optimaalisen ratkaisun. Aika monta esimerkkiä piti yrittäjälle kertoa, että hän alkoi tajuta ongelman.
Päätin auttaa kaveria. Tein yrittäjälle dokumentin, joka sisälsi alla olevat kohdat. Pyrin tekemään riittävän kattavat kysymykset kuitenkin pitäen listan järkevän kokoisena. Toiminnallisen määrittelyn avulla voidaan aloittaa oikean ohjelmiston hankinta. Motivoin yrittäjää määrittely kirjoittamiseen seuraavasti. ”Mitä tarkemmin pystytte tarpeenne dokumenttiin kuvaamaan, sen edullisemmin ratkaisun saatte. Älkää liikaa miettikö uutta ohjelmistoa. Koittakaa kuvata liiketoiminnan tarve mahdollisimman hyvin. Toimittajan tehtävänä on luoda ratkaisu. Se voi olla paljon näppärämpi, kuin osaatte kuvitellakaan.”
Nyt jään odottelemaan vastausta. On kaksi mahdollisuutta. Joko yrittäjä siirtää sähköpostini roskiin ja soittaa seuraavalle ohjelmistoyrittäjälle. Tai sitten hän ymmärsi lähestymistavan ja pääsemme valitsemaan hänelle aidosti edullista ratkaisua, jonka saa käyttöön ja joka tukee heidän liiketoimintansa laajentumista.