Kirjoituksia ohjelmistotestauksen suunnittelusta ja johtamisesta.
Näkökulmana:
Olen kerännyt alle muutamia hieman erilaisia kehittämisen laadun mittareita. Painopiste on liiketoiminnan palvelussa ja strategian toteutumisessa. Voit testata näiden kysymysten avulla teidän kehittämisen laatua. Valitse 20 viimeistä muutosta ja vastaa kysymyksiin rehellisesti.
1. Auttoiko muutos strategian toteutumista?
Työkalujen kehittyessä ideoiden toteuttaminen on koko ajan helpompaa. Kun saadaan innostus aikaan, niin tiimit vääntävät hienoja sovelluksia. Mielestäni kuitenkin liian harvoin kysytään kysymys:
Käytämmekö kehittämiseen varatut rahat siten, että kehittäminen tukee yrityksen strategiaa?
Väärien asioiden kehittämisessä on kaksi isoa ongelmaa:
2. Soveltuuko ratkaisu liiketoimintaan?
Tähän kysymykseen saat parhaiten vastauksen, kun teet kyselyn liiketoiminnalle. Listaa viimeisimmät muutokset ja pyydä liiketoiminnan edustajilta arvosana muutokselle. Muutoksen käyttöönotosta kannattaa olla noin kuukausi, jotta käyttöönotto on vakiintunut.
3. Miten onnistui projektin suunnittelu, toteutusaika, pysyminen aikataulussa?
Jos projekteja on liikaa päällekkäin, niin kaikki kehittäminen viivästyy. Onko teillä rohkeutta priorisoida projektit ja pysäyttää pienempiarvoinen kehitys, jotta tärkeät asiat saadaan maaliin? Mikä on investointien takaisinmaksuaika?
4. Paljonko jäi teknistä velkaa?
Aika usein projektit ajetaan maaliin aikataulussa tai budjetissa. Osa suunnitellusta kehittämisestä jää toteutumatta. Kerätään koko ajan teknistä velkaa, jota maksetaan jatkokehityksenä. Yksittäisen projektin kannalta aikataulussa pysyminen voi olla järkevää. Mutta jos karsiminen on normaali toimenpide, niin silloin projektien asettamista ei osata tehdä laadukkaasti.
5. Saatiinko uusi toiminnallisuus oikeasti käyttöön liiketoiminnassa?
Jos kehittäminen on hidasta ja huonolaatuista, niin muutokset eivät tule käyttöön. Tutki onko viimeisimmät muutokset oikeasti käytössä. Esimerkiksi, ajetaanko raportteja? Käytetäänkö uusia sovelluksia? Voi olla, että tulos on yllättävä.
6. Tekijöiden viihtyvyys työssä?
Mitä viihtyvyydellä on laadun kanssa tekemistä? Paljonkin. Motivoituneet henkilöt tekevät innovatiivisemmin ja tehokkaammin töitä, kuin lannistetut. Jos viihtyvyys ei ole hyvä, niin kehittämisen laatu kärsii. Ja jos kehittäminen on huonolaatuista, viihtyvyys kärsii. Pidä huolta ihmisistä, kehitä myös heitä.
7. Saatiinko korvattavat sovellukset alasajettua?
Viimeisenä mittarina on sovellusten määrän hallinta. Jos luotte uutta, niin saadaanko vanhoja sovelluksia alasajettua? Kasvaako ylläpidon määrä vai helpottuuko se? Tällä on suoraan vaikutus siihen, tuleeko kehittäminen tehokkaammaksi vai kalliimmaksi.
Excelin suurin ongelma on se, että taulukoita on niin helppo luoda.”Mä kirjasin mun kehitysehdotukset Exceliin ja siinä on yhdessä sarakkeessa status”
Ratkaiset pieniä ongelmia helposti. Mutta kehittämisen johtaminen kokonaisuutena on vaikeaa. (Toki löytyy hienoja, nerokkaita Excel sovelluksia tähänkin).
Kuulostaako tutulta: Kehittämisen vuosikalenteri on yhdessä Excelissä. Kehitysehdotukset ovat alueittain omissa Exceleissä. Testitapaukset Omissa Exceleissä. Bugit on kirjattua useampaan taulukkoon ja osa sähköposteissa. Käyttöönottosuunnitelman tehtävät omassa Excelissä. Budjettia ja työtunteja varten omat Excelit…. Kehittämisen hallintaan löytyy ihan oikeita sovelluksiakin. Ne tarjoavat mahdollisuuden johtaa, kehittää ja raportoida. Kerron mielelläni lisää, jos ongelma on ajankohtainen.
Laadukkaalla kehittämisellä ja nykyaikaisilla työkaluilla saavutetaan seuraavat hyödyt:
Kiire ei ole oikeasti syy. ”Koskaan ei ole aikaa tehdä kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä uudelleen”.