Liiketoiminnalle kriittisen kehitysprojektin käyttöönoton suunnittelu on haastava tehtävä. Kun luonnollisesti onnistunut käyttöönotto on tärkeimpiä tavoitteita, niin suunnitteluun kannattaa panostaa. Itse suosittelen käyttöönoton suunnitteluun seuraavanlaista prosessia:
Käyttöönoton suunnittelu on hyvä aloittaa jo määrittelyvaiheen lopussa tai toteutusvaiheen alussa, joka tapauksessa ennen hyväksymistestauksen aloittamista.
Käyttöönoton vaatimukset saattavat aiheuttaa muutoksia toteutukseen.
Tee ensimmäiseksi luonnos käyttöönotosta toimittajien kanssa. Tarvitset tekniset kaverit mukaan, jotta voit varmistua luonnoksen olevan mahdollinen.
Tarvitaan kokonaiskuva, katkoajat ja kommunikointimateriaali.
Tärkeää on myös tieto siitä, miten käyttöönotto muuttaa liiketoimintaa, esim. henkilöiden toimenkuvia.
Käy läpi luonnos liiketoiminnan kanssa ja riittävän pienissä ryhmissä, jotta voit aidosti suunnitella käyttöönottoa.
Tarkista, mitkä ovat liiketoiminnalle kriittisiä toimintoja, joiden toimivuus pitää turvata.
Käy läpi katkoajat ja niiden vaikutus liiketoimintaan.
Sovi viestinnästä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.
Vaikka Exceliin on hyvä tehdä suunnitelmaa, niin vaativaan käyttöönottosuunnitteluun on parempiakin ohjelmia.
Suosin itse käyttöönoton suunnitelmassa seuraavanlaista rakennetta.
Suunnitelmaan tulee helposti satoja aktiviteetteja kymmenille henkilöille, joten kommunikointi ja suunnitelman tekeminen yhdessä on tärkeää.
Takaisinvetosuunnitelma on kuin vakuutus. Toivottavasti turha, mutta varmistaa, ettei liiketoiminta vaarannu.
Käyttöönotto on hyvä testata. Siirtyminen hyväksymistestaukseen käyttöönottoharjoituksena on siihen oiva tapa. Lue lisää tästä.
Käyttöönottoharjoituksen havainnoilla korjataan käyttöönottosuunnitelmaa.
Käydään läpi jokaisen resurssin kanssa, että hän ymmärtää mitä pitää tehdä ja koska.
Kuinka tehtävät kuitataan valmiiksi. Kuinka toimitaan, jos ilmenee ongelmia, tarvitaan päätöksiä yms.
Tekijät saavat suorittaa tehtäviä, jotka ovat hyväksytyn tarkastuspisteen jälkeisiä, mutta eivät niitä, jotka ovat hyväksymättömän tarkastuspisteen jälkeen.
Koska itse käytän ProjectTOPia, niin toimin seuraavasti:
Kun Tarkastuspiste on ohitettu, vapautan seuraavat tehtävät.
Reaaliaikainen tieto tehtävien edistymisestä sekä ongelmista on tärkeää. Jos ongelmat kiertävät vain sähköposteissa, on päätöksenteko vaikeaa. Suunniteltu kommunikointi on tärkeä osa johtamista.
Tarkastuspisteen palaverissa pitää olla riittävästi valtaa paikalla, jotta voidaan tehdä oikeat päätökset.
Yhdessä postauksessa ei pysty menemään kovin tarkalle tasolle. Koska jokainen projekti on ainutlaatuinen, yleispäteviä ohjeita ei voikaan antaa. Paitsi yhden: Älä mieti, miten käyttöönottosuunnitelma on helpoin tehdä. Mieti, miten käyttöönotto on helpoin johtaa.