Liian usein kehitysprojekteissa ylitetään joko budjetti tai aikataulu. Tai sitten projektissa ei saatu toteutettua kaikkea suunniteltua, varsinkin haastavammissa projekteissa.
Välillä mietityttää, voisiko olla niin, että projektin epäonnistuminen ei olekaan kaikille niin huono juttu?
Osakeyhtiön tavoitteena on voiton tuottaminen osakkeenomistajille. Kun IT-toimittajat ovat usein osakeyhtiöitä, niin tämä on hyvä muistaa. Usein myös asiakkaan tavoitteena on voiton tuottaminen. Jos yritykset onnistuvat tavoitteessaan, niin sehän on hieno asia. Saadaan lisää verotuloja.
Onnistuvan kehitysprojektin perusideana on, että kaikki osapuolet saavuttavat tavoitteet.
Näinkin on käynyt: Asiakas kertoo projektin alussa, että ei tarvita erityistä projektien hallintaa:
”Tää on kiinteähintainen projekti, me tiedetään paljonko projekti maksaa. Jos aikataulu ylittyy, niin saadaan alennusta”
Ja sitten kun kyseinen kiinteähintainen projekti on saatu valmiiksi, niin kuulemme, että aikataulu meni pitkäksi ja budjetti ylitettiin.
Juurisyy epäonnistumiseen: Asiakas ei hoitanut omaa osuuttaan –> Asiakas sai syyllisen roolin –> Joten budjetin ja aikataulun ylittämisen kustannukset lankesivat asiakkaalle. Kiinteähintainen projekti ei ollutkaan kiinteähintainen.
Pari esimerkkiä, miten joudutaan maksumieheksi:
Esimerkin projekti epäonnistui. Tai ainakin asiakkaan kannalta, mutta ei pakosti toimittajan kannalta. Usein toimittajat osaavat tehdä sopimukset siten, että asiakkaan laiminlyönnit eivät syö heidän katettaan. Näin varmistetaan, että osakeyhtiölain mukainen tavoite täyttyy.
Projektin onnistumisen turvaamiseksi saatetaan tehdä sopimuksia, joilla toimittajasta pyritään tekemään kumppani. Yhdessä onnistutaan tai yhdessä epäonnistutaan. Useinhan nämä sopimukset toimivatkin halutulla tavalla; auttavat onnistumaan. Mutta kuitenkin: Älä valitse syyllisen roolia. Se voi tulla kalliiksi.
Yhden projektin karonkassa juhlittiin onnistunutta projektia. Päästiin maaliin aikataulussa, budjetissa ja tavoitteet saavutettiin. Hienoja puheita ja halauksia. ”Me tehtiin se”.
Mutta baaritiskillä toimittajan johtaja avautuu: ”Eipä ollut hääppöinen projekti”.
Suu loksahti auki: ”Miten niin???”.
Vastaus: ”Teitte sitten niin hyvät käyttötapaukset, että ei saatu kuin pari pientä muutospyyntöä. Jäi katteet saamatta.”
Lue lisää ja ilmoittaudu webinaariin!
Lue lisää ProjectTOP Quality Gate ohjelmistosta