Älä ole syyllinen, se on kallista

Älä ole syyllinen, se on kallista

Budjetissa, aikataulussa vai sisältö?

Liian usein kehitysprojekteissa ylitetään joko budjetti tai aikataulu. Tai sitten projektissa ei saatu toteutettua kaikkea suunniteltua, varsinkin haastavammissa projekteissa.

Välillä mietityttää, voisiko olla niin, että projektin epäonnistuminen ei olekaan kaikille niin huono juttu?

Toimittajan ja asiakkaan roolit

Osakeyhtiön tavoitteena on voiton tuottaminen osakkeenomistajille. Kun IT-toimittajat ovat usein osakeyhtiöitä, niin tämä on hyvä muistaa. Usein myös asiakkaan tavoitteena on voiton tuottaminen. Jos yritykset onnistuvat tavoitteessaan, niin sehän on hieno asia. Saadaan lisää verotuloja.

Onnistuvan kehitysprojektin perusideana on, että kaikki osapuolet saavuttavat tavoitteet.

LentavaMies

Älä ole syyllinen, se on kallista

Näinkin on käynyt: Asiakas kertoo projektin alussa, että ei tarvita erityistä projektien hallintaa:
”Tää on kiinteähintainen projekti, me tiedetään paljonko projekti maksaa. Jos aikataulu ylittyy, niin saadaan alennusta”

Ja sitten kun kyseinen kiinteähintainen projekti on saatu valmiiksi, niin kuulemme, että aikataulu meni pitkäksi ja budjetti ylitettiin.

Juurisyy epäonnistumiseen: Asiakas ei hoitanut omaa osuuttaan –> Asiakas sai syyllisen roolin –> Joten budjetin ja aikataulun ylittämisen kustannukset lankesivat asiakkaalle. Kiinteähintainen projekti ei ollutkaan kiinteähintainen.

Pari esimerkkiä, miten joudutaan maksumieheksi:

  1. Sopimuksen perusteena olevaa määrittelyvaihetta ei tehdä kunnolla –> Toteutettu ratkaisu ei tue liiketoimintaa –> Muutospyyntöjä –> Asiakas maksaa.
  2. Asiakkaan vastuulla olevat palvelinten hankinnat tehdään myöhässä –> Ohjelmistojen asennukset myöhästyivät –> Aikataulu viivästyi –> Asiakas maksaa.

Kuka epäonnistui, kuka ei

Esimerkin projekti epäonnistui. Tai ainakin asiakkaan kannalta, mutta ei pakosti toimittajan kannalta. Usein toimittajat osaavat tehdä sopimukset siten, että asiakkaan laiminlyönnit eivät syö heidän katettaan. Näin varmistetaan, että osakeyhtiölain mukainen tavoite täyttyy.

Fiksumpi sopimus takaa onnistumisen – Älä siltikään ole syyllinen

Projektin onnistumisen turvaamiseksi saatetaan tehdä sopimuksia, joilla toimittajasta pyritään tekemään kumppani. Yhdessä onnistutaan tai yhdessä epäonnistutaan. Useinhan nämä sopimukset toimivatkin halutulla tavalla; auttavat onnistumaan. Mutta kuitenkin: Älä valitse syyllisen roolia. Se voi tulla kalliiksi.

Sopimus

Esimerkki melkein onnistuneesta projektista

Yhden projektin karonkassa juhlittiin onnistunutta projektia. Päästiin maaliin aikataulussa, budjetissa ja tavoitteet saavutettiin. Hienoja puheita ja halauksia. ”Me tehtiin se”.

Mutta baaritiskillä toimittajan johtaja avautuu: ”Eipä ollut hääppöinen projekti”. Suu loksahti auki: ”Miten niin???”.
Vastaus: ”Teitte sitten niin hyvät käyttötapaukset, että ei saatu kuin pari pientä muutospyyntöä. Jäi katteet saamatta.”

Kehitysprojektin epäonnistumisen 8 yleisintä syytä -Webinaarit

Webinaari 1 - Älä unohda testausta projektin käynnistyksessä

Lue lisää ja ilmoittaudu webinaariin!

Mainos.png Lue lisää ProjectTOP Quality Gate ohjelmistosta


Quality Gate Best Practice -mallilla varmistetaan, että kehitysprojekti pysyy aikataulussa ja budjetissa

- Satojen kehitysprojektien kokemuksella

Ilmoittaudu koulutukseen!

Ilmainen koulutus

Päivää
Tuntia
Minuuttia
Sekuntia

Keskiviikkona, 3. toukokuuta

klo 14.00

ProjectTOP Quality Gate
Toteuta kehitysprojektit laadukkaammin

Tehokkaampaa testaamista, 70% vähemmän sähköposteja ja reaaliaikainen raportointi


Lue lisää

Roadmap on helppokäyttöinen ohjelmisto kehitysprojekteille

Suunnittele ja toteuta helposti kaikkein haastavimmatkin kehitysprojektit


Lue lisää