Kun realistinen projektisuunnitelma estää projektin toteutuksen

Kun realistinen projektisuunnitelma estää projektin toteutuksen

Väitän, että suuri osa projekteista käynnistetään epärealistiseen projektisuunnitelmaan nojaten. Epärealistisen projektisuunnitelman tarkoitus on saada ehkä tarpeellinenkin, mutta täysin pieleen budjetoitu / aikataulutettu projekti toteutukseen.

Tähän törmää joka paikassa. Eräässä entisessä työpaikassani tätä tapahtui jatkuvasti. Jotain piti saada aikaiseksi. Tehtiin realistinen projektisuunnitelma. Suunnitelma hylättiin liian kalliina tai aikaa vievänä. Se jokin piti silti saada aikaiseksi, joten päätöstä varten tehtiin epärealistinen projektisuunnitelma, johon nojaten voitiin tehdä päätös projektin aloittamisesta. Projektin budjetti ja aikataulu olivat loppujen lopuksi alkuperäisen projektisuunnitelman mukaiset, mutta päätöstä varten tarvittiin valheellinen suunnitelma.

Kun suunnitelma on pelkkä toive

Tätä ei valitettavasti tapahdu vain yksityisissä yrityksissä. Julkishallinnon projektit ovat usein tuskallisen selvästi juuri tällaisia: projektin hyväksymiseksi tehdään yltiöpositiivinen projektisuunnitelma, jonka turvin projekti saadaan käynnistettyä. Vaikka hyvin tiedetään, että budjetti ja aikataulu ovat pelkkiä haaveita. Taustalla voi olla poliittiset motiivit.

Länsimetro vaikuttaa tällaiselta projektilta. Metron piti aloittaa liikennöinti elokuussa 2016. Kesäkuussa tuli yllättäen tieto, että metro ei olekaan valmis, ja käyttöönottoa täytyy hieman siirtää. Tällä hetkellä HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi arvioi, että liikennöinti voisi alkaa elokuussa 2017 tai hieman aikaisemminkin.

Vuoden myöhässä aikataulusta.

Länsimetron hinta-arvio oli suunnitteluajan alussa 400 miljoonaa euroa, josta se nousi n. 714 miljoonaan euroon. Kustannusarvio on noussut koko ajan projektin edetessä. Maaliskuussa 2016 Länsimetroprojektin lopulliseksi hinnaksi arvioitiin 1088 miljoonaa. Tässä vaiheessa projekti oli ylittänyt budjetin 240 miljoonalla eurolla, eli 28 prosentilla. Tuorein arvio HS:n mukaan on nyt 1186 miljoonaa euroa.

lANSIMETRO.jpg

Yllätyksenä on tullut 337 miljoonan euron työt.

Voimme vain arvailla, mihin budjetti ja aikataulut tulevat päätymään. Espoon ja Helsingin kaupunginvaltuustot hyväksyvät sokeasti koko ajan paisuvat kustannukset. Hankkeen kulueristä ei ole tarkkaa tietoa, koska Länsimetro Oy on yhtiö, jolla ei ole velvollisuutta antaa yksityiskohtaisia tietoja kuluista.

Kuulostaako Länsimetro projektilta joka olisi hyväksytty toteutukseen, jos projektisuunnitelma olisi ollut realistinen?

Ymmärrän, että Länsimetroprojektille on tarvittu yltiöpositiivinen projektisuunnitelma, jotta poliittinen tuki projektin aloittamiseksi on saatu. Espoolaisena en voi kuin turhautuneena katsoa vierestä, kun satoja miljoonia syydetään hankkeeseen, joka on alusta asti tiedetty epärealistiseksi.


Quality Gate Best Practice -mallilla varmistetaan, että kehitysprojekti pysyy aikataulussa ja budjetissa

- Satojen kehitysprojektien kokemuksella

Ilmoittaudu koulutukseen!

Ilmainen koulutus

Päivää
Tuntia
Minuuttia
Sekuntia

Keskiviikkona, 3. toukokuuta

klo 14.00

ProjectTOP Quality Gate
Toteuta kehitysprojektit laadukkaammin

Tehokkaampaa testaamista, 70% vähemmän sähköposteja ja reaaliaikainen raportointi


Lue lisää

Roadmap on helppokäyttöinen ohjelmisto kehitysprojekteille

Suunnittele ja toteuta helposti kaikkein haastavimmatkin kehitysprojektit


Lue lisää